Ibland ska man inte

Borde inte ha ridit igår. Min motivation var på botten och jag kände mig inte alls på humör. Men jag avskyr att inte hålla mig till min plan så jag red ändå. Ibland måste man kunna bryta sin plan. För sitt och hästens bästa. Dusty går så sjukt bra på stång och en hand just nu. Igår valde jag tränsbettet för att kunna jobba igenom ordentligt och slippa böja och ställa med stånget i munnen. Han går inte alls lika bra på två händer och tränsbett. Han försöker hela tiden fuska och inte gå i form. Vet inte varför. Det är likadan mundel på stånget och bettet. Han är stadigare på en hand? Vad gör jag för fel? Igår vet jag, blev för hård i handen. Blev frustrerad när han vägrade göra fina fattningar och istället drog upp huvudet och ökade traven. Va fan, han kan fatta fina fattningar på slack på en hand men kan inte fatta på tränsbettet? Vad är grejen med det? 

Därför borde jag inte ha ridit igår. Eftersom jag blev irriterad. Men jag sansad mig sen. Det blev ju inte bättre av att jag blev irriterad. Dusty är en klok häst. När jag blir sur så svarar han med samma mynt. Inte mer än rätt! Det är klokt eftersom jag då stannade upp och tänkte till. Mjuknade i händerna och skänklarna och jobbade med volter för att minska tempot. Sen satte vi några superfina fattningar i rad. Den sista kom verkligen verkligen från bakkärran. Kände verkligen hur han kom under sig. Där avslutade vi med pussar och kramar.  Min fina häst. Jag ska inte rida när jag känner så som igår. Det är inte rättvist mot Dusty. Han ger mig det jag förtjänar och inget annat. Smart häst! 

Kommentarer :

#1: Elin

Det är så sjukt svårt när magkänslan och plikten bråkar. Magkänslan brukar dock ha rätt även om man inser det efteråt.

På sätt och vis så fick du ju en del svar och saker du analyserat. Det är ju bra :)

I övrigt så tror jag att det ibland ger mer att bara ta en myskväll och släppa planen lite <3

Svar: Ja ibland måste man släppa på planen! Jag e så inrutad i att jag avskyr människor som låter hästen stå o stå o som har "bra" ursäkter för o slippa. Men en och annan dag skadar ju verkligen inte.
chrissiep

skriven
#2: Linda

Åh dom dagarna så är det lika bra att inte rida, logera eller gör bara nått annat. Rid bara inte! Jag har som princip att om jag har för mycket omkring mej så rider jag inte för det funkar inte. Kan jag inte släppa allt annat och bara rida så är det inte värt att jag rider.

Svar: Du har helt rätt. Jag har bara så otroligt svårt för att "inte hålla mig till schemat". Men jag har lärt mig nu att finns ingen ingen ingen lust eller vilja så är det ingen idé.
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :