Halt

Igår kväll så skulle vi traska till ridhuset. Det var väldigt halt så jag tänkte brodda men hade bara en brodd så det blev lite svårt haha. Så vi fick gå långsamt och i den lilla snö som fanns. Dusty är duktig och tar det alltid jättelugnt. Han gillar som sagt inte dåligt underlag. Väl framme så gick vi runt i ridhuset och skrittade fram för hand i lite raskare tempo istället för den stela gången vi gjort på isen på vägen. Dusty frustade nöjt och var positiv. 


Vi gjorde mest basic grejer. Hade stången så ville mest känna av honom på en hand och se att han var med. Han gick riktigt bra och var positiv och med. Övade en hel del på volter i galoppen åt höger. Han skjuter gärna ut bogen och vi måste få lite mer kontroll på den i volterna. Det släppte på slutet med hjälp av öppnor och rakriktning. Det var ett himla trevligt pass helt enkelt där han återigen visade hur extremt mycket bättre han går på stången än tränsbettet. Det stör mig men jag måste försöka klura ut varför. I dagsläget så känns det så onödigt att sitta på tränsbettet och ha massa häst i handen istället för på stången där han aldrig lägger sig i handen. Det är ju inte bettet som alltid styr hur skarpt det är, utan handen. Min hand blir hårdare med tränsbettet eftersom han hänger på det. På stånget kan jag ha långs tyglar. Känns mycket trevligare så. 
Man måste synas i mörkret!

Kommentarer :

#1: Elin

Åh! Blev först osäker på om han var halt eller om det var att det var halt ute. Skönt att han inte är halt utan att det är isigt. Även om det inte är så kul heller.

Det kanske är en kombination av gamla mönster från er båda som gör att tränsbettet funkar sämre? Du blir lite hårdare i handen och han hänger sig för att det är inlärt?

Svar: Haha tänkte jag inte ens på, isigt halt bättre än halt häst :)

Ja, nått sånt kanske det är? Konstigt ändå att han fattar för jag kan sitta på långa tyglar på tränsbettet men han får ändå inte till någon självbärighet. Han bara latar sig i blir lång och kör upp huvudet. Jaja, bara att öva sen.
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :