Clinic dag 2

Lastningen gick ännu sämre på söndagen. Han började konstra och jag blev arg. Då gick det inte alls. Han liksom säger "jaha, ska du vara arg på mig så skiter jag verkligen i det här". Så andades djupt och sen fick jag in honom. Grr! Den här dagen så värmde vi upp med de olika övningarna och sen jobbade vi med våra galopper. Alla hade ju olika vad de behövde jobba på. Dusty och jag måste ju få in bakbenen för att någonsin kunna komma till bytena. Fick lära oss att gå från öppna till sluta och göra detta om och om igen. Det kommer hjälpa mig att få honom att kunna lyssna på hjälperna i bytet. Klurigt som tusan men coolt när det fungerar. Behöver också jobba med tempoväxlingarna eftersom han gärna fastnar i samma tempo. Helt slut efter det haha.
 
Gick helt okej att lasta honom på lunchen så det kändes ju lite bra i alla fall. Sen byggde vi trailbana med massa bommar och till och med repgrim OCH vanlig grind. Vi gick igenom de olika hindrena var för sig och sen red vi en hel bana. Jag ska lära mig att checka uppåt om han gasar eller tappar formen, inte tjuvhålla eller dra mot mig. Vilket jag ändå är ganska bra på men måste våga checka lite mer ordentligt en gång. Fick plus i kanten för vår boxvändning, den är han faktiskt skitbra på! Hade travbommar i en serie av nio stycken, rena rama döden för mig. Han är ju så skumpig, kan inte sitta snyggt över bommarna. Det var bara att träna träna träna. Han slår ju knappt i dem men jag måste rida bättre över dem. 
 
Genom grinden måste vi ha lite mer flyt tydligen. Jag gör alltid grinden väldigt långsamt eftersom jag inte vill att han ska bli som Goldie som var svinsnabb igenom. Inte så snyggt på tävling. Men har kollat lite på AQHA tävlingar och de är sjukt snabba igenom! Så får väl öka farten lite mer. Sen måste vi vara så där fula över bron haha. Hästen ska ha mulen strax över bron hela vägen och jag ska luta mig framåt. Det ser ju inte snyggt ut tycker jag men det är det domarna vill se på de stora tävlingarna. Eye appeal tydligen. Så nu i början får jag luta mig fram och trycka på halsen så att han tar ner huvudet och lär sig att titta på den. Jaja, så man får plus tydligen. Dusty skulle dock behöva lära sig att ta det lugnt över bron och smyga eftersom han mest gärna bara klampar på och inte ser sig för. 
 
Kändes rätt bra genom banan, han höll sig lugn och lyhörd. Han är så himla duktig på trail. Till och med skrittbommarna börjar släppa nu. Han fick mycket beröm, en duktig häst som vill göra rätt. Jag måste bara låta honom göra rätt. Och så måste bakbenen aktiveras mera hela tiden. Men det vet jag. Nu har vi massa bra övningar att hänge oss åt i vinter!
 
 

Kommentera inlägget här :