23-24

I tisdags så var jag till stallet och pyntade lite inför julen. Knöt röda band och hängde upp en hel rund knäckeskiva till alla hästarna i deras boxar. Visade sig sen att bara dusty och Sally hade ätit upp sina haha. Hungrigast i stallet! De andra verkar jnte riktigt ha förstått vitsen. Tog sen in Dusty och pysslade lite. Det var dags att brodda och eftersom det inte var någon snö så hade jag även köpt boots som han fick ha på sig i hagen. Vill inte att han ska råka trampa sig nu när det bara var knöligt i hagen. 
God jul dusty! 

Han är ju så himla snäll att brodda även fast han tycker det är tråkigt så står han helt stilla. Tur det för fan vad jobbigt det är haha. Jaja, det blev bra han hade mycket lättare att gå sen och såg nöjd ut över att ha bättre fäste. Jag broddar bara trakterna. Vet att alla säger olika. Att brodd bara i trakterna gör att det blir som en klacksko för hästen hela tiden. Båda hovisar jag haft har å andra sidan sagt att fyrbroddat jnte är någon höjdare det heller. Den ena som ofta körde hästar på is hade bara traktbroddat = funkade ypperligt. Den andra talade om att det kan vara dåligt för hästens knä med fyra broddar. Man stör överullningen eftersom brodden i tån fäster ner i marken. Därför kan de även vrida om och skada knäna. Värt att tänka på!
Dusty fick låna min luva och posera för julkort. Han ville hellre äta gräs haha. 

Firade julafton den 23 med mamma och pappa. Jobbade nämligen 14:30-22 på julafton. Så vi åt gott och delade ut julklappar på tisdagen istället. 
Haha vi orkade inte fixa en gran så mamma hade ordnat så här i stället. 

Nisse var trött. 

Men inte Fanny! 

På julafton så åkte jag och pappa och fixade hos dusty. I hagen fick dusty klappar och massa äpplen. Han såg väldigt nöjd ut och alla boots satt kvar också. Sen blev det jullunch med släkten innan jag åkte till jobbet. Skulle slutat 22 men kom inte därifrån förrän 23:30. Galet mycket människor. Stanna hemma på julafton!!! Nu ska jag strax till stallet och sen blir det nattjobb. Ojoj, kommer bli en tuff natt. Juldagen är en enorm hemvändarfest i norrtälje. Kommer ha att göra om vi säger så...


Kommentarer :

#1: Elin

God jul och god fortsättning!

Har inte tänkt på knäna faktiskt med broddarna. Jag har alltid haft 4 brodd fram till nu med Alice där de endast gjorde traktbrodd eftersom det inte var snö då. Är lite kluven på hur jag vill ha det nu vid nästa skoning.

Svar: God jul <3
Jag har alltid haft traktbroddat enbart, enda sen Sessan eftersom det var så alla andra hade. Men när jag skodde dusty för vinter första gången så frågade jag vad den Hovslagaren själv tyckte var bäst så har fortsatt med bara traktbrodd. Svårt o veta vad som är bäst.
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :