Mönster hit o dit



Försöker att bygga upp ett mönster inför freestylen till AWG. Lättare sagt än gjort haha. Men nu har jag en plan som jag tror kan funka. Blir intressant att testa det på Denan nästa vecka. Det är ju där som vi ska tävla sen så blir bra med lite genrep. Planen är att inte ha så utstakat exakt 2,5 volt hit och dit utan istället ha en lös plan och lyssna på musiken. Jag vet att jag vill göra en liten långsam volt vid ett visst musikstycke och då påbörjar jag den bara så fort jag hör det stycket. Oavsett vart jag befinner mig. Fördelen med freestylen är ju att man inte ens behöver göra volter så jag måste inte vara tydlig i att de hamnar på "rätt" ställe. För inget är rätt eller fel! Skönt liksom! 

Övade i bosalen och japp - den blir det! Han går så mycket bättre i just reining när jag inte kan störa honom i munnen. Personligen tror jag att det är en kombination. Jag kan inte reining och blir lite för snabb för jag tror det är viktigt att rida snabbt. Han blir lite för på och stänger av hjärnan när vi börjar med dessa manövrar. Dålig kombo. Med bosalen bryta detta då jag inte pillar i onödan och han ser det mer som trevligt och bara galopp hit och dit istället för att gå in i rening-mode. Inte vet jag, kanske är helt ute och cyklar. Men just de här manövrerna som är med i reningen gör att han stänger av mig snabbt. T ex när vi tränar trail är han alltid jättemed mig och går på långs tyglar på en hand utan problem. Han är glad och nyfiken. I reningen blir det mer autopilot. Bosalen är i alla fall svaret för oss. Tänker därför också köra pleasure i den, för där har vi samma problem. Det är tråkigt så han stänger av. Det blir pleasure på awg om versatilen är för svår. Han bjöd på en fantastiskt jogg med perfekt form kring hela fyrkanten när vi hade bosalen! Grymt ju. 

Kanske någon då tänker "men ha alltid bosal då!". Det funkar inte så för min del. Jag vill ta oss till B-nivå och större tävlingar. Då måste vi rida på stång och en hand pga hans ålder. Det är inte ett val för mig att tävla för evigt på c-nivå bara för att kunna ha valfri bettsling. Målet är ju att rida på stång utan att behöva ta i det så jag anser inte att det är någon skillnad då. Däremot kommer vi ju aldrig satsa på reining eller pleasure så då tävlar jag gärna de klasserna på lägre nivå och med bosal. Oavsett hans ålder. Men t ex trail vill jag utvecklas mer i och då är det stång som gäller. 

Kommentarer :

#1: Elin

Tycker det är så smart att ta det på mittvolten! Önskar jag hade kommit på det >.<

Det där med stången är jag helt med på. Vi kommer också gå upp på stång så småningom. Självklart kommer vi att variera med bettlöst men vi ska upp högt i klasserna och då gäller det att ha mål också. Stången är ju egentligen ett signalbett så det ska ju komma från sätet. Precis som du säger.

Svar: Haha man måste ju göra de enkelt för sig ;) äsch du kan ju också göra på mitten inte direkt något jag har patent på :P vi utbyter lite idéer ikväll! :)

Ja precis så! Skönt att du förstår mig iaf ;) som sagt, jag har häst för att kunna tävla o utvecklas. Då får man snällt följa reglerna :)
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :