Lektion igen!

Så var det dags för lektion igen. Pga allt regn idag så fick hästarna stå inne ett par timmar. Så dusty var pigg, torr och full med kutterspån haha. Carro drog fram bommar idag igen och det är ju så roligt! Måste träna mer trail när jag är själv också. Mycket roligare med bommar ju! 

Vi började med en box som var stor nog för två travsteg/ett galoppsprång. Där travade vi och övade svängar genom. Alltså travade inte bara rakt igenom utan över hörnen eller vad jag ska säga. En övning för bogarna. Fick massa bra tips på hur jag skulle få upp honom och vilken skillnad när han verkligen lyfter och inte lutar sig. Fick hjälpa till med två händer och korrigera honom för att sen kunna gå över till en hand. Börjar komma mer och mer att han böjer sig för innerskänkeln. Han jobbade på bra och blev finare och finare. 

Sen hade vi även två galoppbommar som vi skulle rida över och sen genom fyrkanten. Dusty galopperade jättemärkligt först. Han hade typ handbromsen i och traloppade. Fick då öka galoppen och sen försöka samla med lika mycket energi. Tillslut så släppte det och han gick toppen! Inga problem genom rutan och över bommarna. Sen bytte vi till vänster och det var svårare att rida först över bommarna och sen in i boxen. Dusty gick så jävla fint i galoppen åt det håller. Bärig som tusan! Carro sa flera gånger "rör honom inte alls" för jag fattade inte att han gick så bra som han gjorde. Han klarade sig själv liksom. Att vi splittade ett par gånger var mitt fel för jag fick inte till en bra väg. Han kämpade på och gjorde sitt bästa även när vi kom helt fel. Tillslut fick jag till det och då var han klockren. Jag måste ju också göra rätt, inte bara han!

Är jättenöjd med lektionen, som alltid. Roligt att se Cattis och Jack också som utvecklas superfort! Nu ska vi öva på det här och tänka på trycket i galoppen så att han inte bromsar så där igen. Den ska vara rund och fin och inte knackig! 

Kommentarer :

#1: Elin

Värst vad du rider lektion hela tiden ;)

Kul att det går så bra!

Svar: Haha ja :D de e svårt att sluta när man börjat ;)
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :