Trail i Nytorp

Igår drog jag, mamma och dusty till Nytorp för att vara med på en öppen trailträning. Har alltid velat åka men de ligger alltid på mina jobbhelger. Men nu på påsken så låg den på min lediga dag. Det började inte så bra då Dusty fick för sig att vara iqbefriad när jag lastade honom. Han gick in snällt men försökte sen vända sig om när jag satte fast bommen. Dumma häst! Han kom så klart inte runt utan fick panik för att han fastnade. Jag kunde bara tänka på när han fastnade under frambommen, då kämpade han tills han kom loss. Nu skrek jag på honom och han slog faktiskt igång hjärnan och ställde sig rakt igen. Kanske vår träning hjälpt lite? Har övat på att försöka lära honom att inte dra när han fastnar. Jaja, han överlevde i alla fall. Under färden stod han snällt men sen när vi skulle lasta ur så slog han av hjärnan igen. Han fick sitta fast i fram för att han inte skulle vända sig om. Men då fick han panik för att han satt fast istället och började dra som ett pucko. Men då var jag inne bredvid honom så fick loss panikhaken och han stannade kvar inne i transporten. Sen gick vi av och på ett par gånger. Dumma häst! Sluta håll på. Suck. 

Sen fick han gå i en rasthage och äta hö eftersom vi var tidiga. Han var Superlugn och brydde sig inte om något. Det var bara i transporten som han höll på. Annars var han som vanligt. Kollade på när gruppen innan tränade och sen var det vår tur. Han var lugn även i ridhuset. Fick kolla på en pressening en gång men annars var han jättelugn. Brydde sig inte direkt om något som satt uppe. Varken påskris eller glassgubbe haha. Däremot var det lite halt eftersom underlaget var nyvattnat. Så vid galoppbommarna snubblade han rätt ordentlig några gånger. Han blir så exalterad av att få galoppera över bommar så han skjuter ifrån lite mer än vanligt och då släppte underlaget. När vi galopperade utanför bommarna så gick det bra. Vi red banan två gånger och det kändes helt okej. Han var lite springig i traven innan galoppen men annars var han jättefin. 


Släpa är han grymt bra på! 


Skrittbommar som gick riktigt bra, men så var det ganska generöst avstånd också. 




Jättekul med ridbilder! Karolina var så snäll och fotade oss. 

Kul att få träffa andra och träna tillsammans. Verkligen en lyckad dag även om han inte var så duktigt vid transporten. Lastningen hem gick i alla fall bra och även urlastningen gick bra. Tror jag ska ha med mig ett långt spö nästa gång jag lastar. Så kan jag räta ut honom om han får för sig att vända på huvudet bakåt igen. En förlängd arm liksom. Kan nog fungera. Måste ju kunna lasta själv så är det bara. Jaja, han var i alla fall jätteduktig på plats och så lugn. Plus för beteendet där haha. 

Kommentera inlägget här :