Serpentiner med koner och bommar

Insåg i mitt föregående inlägg att det kanske inte var helt glasklart vad jag menade riktigt när det kommer till att rida serpentiner med koner och bommar. Ritade därför en väldigt fin bild, haha, för att försöka illustrera hur jag menade. Alltså de röda bågarna är så som jag tidigare alltid försökt rida och som jag trott var enklast. Dock har ja alltid märkt att det blir ju inte så jäkla enkelt eftersom det oftast inte finns så mycket utrymme så att alla bågar blir tillräckligt stora plus att det ändå är jäkligt svårt att få alla bågar helt jämna. Dommaren tittar nämligen på det, om jag väljer att rida i bågar så vill dommaren att alla ska vara lika stora. Inte helt lätt.
 
De gröna markeringarna visar istället hur jag rider nu mer när jag kommer till denna typ av hinder. Det var Carro som lärde mig detta knep. När man väl förstår hur man ska tänka så är det mycket enklare att få en jämn väg om man rider så här på diagonalen. Man ska ha hästen rak över bommen. Alltså huvudet ska vara på väg i raka vägar, inte böja åt de olika hållen. Hästen ska vara så rak som linjen. Man ska hålla sig nära konerna för att komma över bommarna på samma nivå hela tiden. Man måste också tänka noga vart man vill att hästen ska placera sina fötter så att hästen är med över bommarna. Första gången jag testade var det svårt, man måste tänka om lite och tänka helt rakt. Vilket känns helt fel eftersom det är serpentiner. Men efter ett par vändor så insåg jag hur mycket enklare det är. Speceillt om det är trångt med plats! 
 
Testa vet jag! Det blir ett helt annat flyt i ridningen och mycket enklare att få till en jämn väg. 

Kommentarer :

#1: Mollie Carlsson

Skit bra med såna tips här på bloggen! :)

Svar: Kul att det uppskattas :)
chrissiep

skriven
#2: Emma

Bra tips! Vad jag fått höra så brukar man börja med stora bågar när man tränar för hästens skull så de ska hinna med bommarna och sedan går man över till de mindre (blåa) bågarna för det är vad man vill ha på tävling :)

Svar: Åh ja, så kan det säkert vara :D Det är ju lite klurigt med små svängar :)
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :