Flygande



Igår tog vi en skrittrunda runt åkern först. Det brukar ju ta 13 minuter men det var fruset och knöligt så det tog 30 minuter istället! Ingen bra idé med andra ord men nu blev det så i alla fall. Sen gick vi till ridhuset och tränade ett ordentligt pass. Började med att växla mellan trav och skritt genom att räkna. Det går så där kan jag säga haha. Däremot trav till galopp går bra. Så det höll vi på med tills vi fått upp värmen ordentligt. Hade även sporrar på mig så kunde få av honom från skänkeln ordentligt igår! 

Efter det så började jag träna på förvända galoppen igen. Han har blivit så sjukt stark. Kan lätt göra förvänd på en hand och behöver inte lika mycket ben längre. Tänkte att jag skulle testa att göra byte på diagonalen. Gjorde som Carro sa, byter han inte på signalen så fortsätter jag i förvänd. Första gången bytte han inte men jag insåg att vi behövde mer fart för att lyckas. Så andra vändan ökade jag på rejält och han gjorde ett klockrent, flygande byte! Ett sådant som inte märktes alls utan som bara hände. Så jäkla coolt var det! Dusty har alltid tagit som ett hoppsasteg i sina byten. Det känns som man flyger ur sadeln. Den här gången kändes inget alls. Tänkte sen på det John sa när jag övade stoppar "is it luck or skill"?  En gång är tur och inte skicklighet, vi hade mest tur haha. Fick inte till ett lika bra till sen, men jäklar vad med förvänd han fick gå i! Och han gör det, bara går och går utan att byta av sig själv i svängarna. Förut bytte han av sig själv men nu lyssnar han på mina signaler. Så himla nöjd! Nu VET jag också att bytet sitter där någonstans. Men nu ska vi strunta i att färska byta på ett tag igen. Bara öva förvänd och sen checka av om några veckor igen. Spännande!


Kommentarer :

#1: Elin

Åh vad ni är duktiga! Blir så himla imponerad av er :) Verlligen en stor inspirationskälla.

Svar: Tack fina du <3 du får komma o rida min gula någon dag tycker jag! :)
chrissiep

skriven
#2: Jossan

Vad roligt :D ni är så duktiga :D <3

Svar: Tack :) <3
chrissiep

skriven
#3: Viktoria

vilken fin häst du har! tränar du mycket western?

Svar: Ja, han är bra fin :) ja, vi tränar o tävlar endast inom western :)
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :