Lastträning - because we can!

En grej jag reflekterat över är det här med lastträning. Nu kommer jag vara ful och dra alla lite väl över lag men ni får missförstå mig rätt. I stort sett varje gång jag säger att jag ska lastträna min häst så säger de i stallet som rider klassiskt "jaha, oj han är svår alltså". Däremot i stort sett alla jag känner som håller på med western övar även de på lastträning. Innebär detta alltså att alla westernhästar är sjukligt svårlastade? För min del är det i alla fall på det här viset att jag tränar på saker för att kunna utföra dem bättre. Svaret är alltså "nej, han är inte svår men han kan bli lättare och lättare".

Om någon säger till mig "idag ska jag hoppträna" då är inte min spontana reaktion "oj, jaha din häst kan inte hoppa alltså". Det är väl självklart att man alltid tränar på moment för att utvecklas. Min häst kan galoppfattning - betyder det att jag aldrig mer behöver träna på det? Nice! Han kan gå i sin hage och så kör jag bara på så fort det är dags för en tävling. Toppen! Eller vänta nu...? Så ingen tycker ju att det är konstigt att man övar samma grejer inom ridningen, varför är det då konstigt att man vill öva på lastning?

Själv skulle jag vilja lastträna oftare men har ju varken bil eller släp. Vill att dusty ska gå in bara jag pekar på transporten, det är målet. Dit kommer vi bara om vi tränar. Så nej, han är inte svår. Men övning ger färdighet och den med mest färdigheter vinner! ;)

Kommentarer :

#1: Emma

Och ändå kan jag tycka att det är typ 90% av engelskryttarna som har problem med lastning. Vet inte hur många historier jag hört och varit med om där lastning tagit flertalet timmar och människor eller hästar har gjort sig illa.
Det är väl kanske just därför vi tränar, för att vi vill inte att det ska ta flera timmar och att nån ska bli skadad :P

Svar: Jag håller med. Det går liksom inte ihop sig. De kanske skulle behöva öva lite oftare än själva åkdagen liksom ;)
chrissiep

skriven
#2: Kristin - Western & Horsemanship

Jättebra att du lasttränar, kan man så ska man. Kan man inte ser man till att kunna så att man gör det... Preparation is key.

Dessa korkade människor som kommenterar så till dig, är de desperata töntjävlarna som man ser stå med tre personer, rep och piskor för att få in hästen i transporten... Just för att de tror att det är det rätta sättet att göra det på och funkar det så duger det, istället för att tänka steget längre och FÖRBEREDA, så blir allt så mycket enklare senare i livet när det verkligen behövs dessutom, som till exempel vid brand eller vad som helst när man måste få in hästen snabbt i transporten.

Bra Chris. :)

Svar: Jag förstår inte heller hur man inte kan träna på sånt? De e ju som allt annat - man måste träna för att upprätthålla kunskapen. Vet inte, tror de mesta av de som säger så själva aldrig åker någonstans. Eller liksom de arbetar aldrig från marken med något så de förstår nog inte riktigt sambandet - vara ledare till sin häst liksom.
chrissiep

skriven
#3: En Cowgirls Drömmar

Men! Klart man lär öva på det som man redan kan =)

Svar: Ja eller hur!
chrissiep

skriven
#4: Elin

Himla märkligt att man bara ska träna något om det går dåligt >.<

All träning är en färskvara så det gäller att hela tiden öva och upprätthålla ett färskt minne. Inte bara hos hästen utan även sig själv.

Tycker det är toppen att du lasttränar :) Tänkte också göra det när jag kommer hem efter allt resande.

Svar: Visst är de konstigt tänk? Hejja oss :D
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :