13 dagar

Om 13 dagar är det andra wa-omgången så det är bara att träna på! Fast det är bara 12 dagar tills tävling eftersom jag tävlar dagen innan, haha hade inte tänkt på det förrän nu! Well det är iaf dags att lägga i en högre växel på träningen hur som. Den föregående veckan blev rätt lugn med ett hårdare pass, en uteritt och två markpass där mest hans huvud fick jobba. Den här veckan blir det mera träning och trimmning.

Idag körde vi på svängbarhet och lydnad. Han går jäkligt fint i skritten och traven nu och fortfarande mycket jobb kvar i galoppen. Men som sagt riktigt bra i de andra gångarterna. Har börjat med att rida på längre tyglar i förberedande syfte för stången. Han håller sig jämn och fin.

Mycket vändande och flyttande undan skänkeln idag. Så han blev mjuk och smidig. Sen i galoppen började jag även jobba med den förvändagaloppen, har bara testat en gång förut. Det är ju superbra att jobba med och måste bli bättre på det! Det gick över förväntan. Körde en långsida och en kortsida i förvänd innan jag saktade av, väldigt nöjd. Gjorde det ett par gånger åt båda hållen. Han försökte byta en gång men annars lyssnade han hela tiden bra. Vill inte ha en häst som byter bara för att det är fel, han ska ju lyssna på vad jag vill.

Efter det så tränade jag på att inte byta. Dusty gör gärna så att han byter för sig själv när jag börjar göra de övningar jag brukar göra inför bytena. Men idag ville jag inte byta utan att han skulle sakta av till en lugn trav. Så fort jag gjorde en förhållning så tog han det som signal att byta - vilket var fel. Jobbade vidare tills han började lyssna på signalerna istället. Efter lite tjat så gick det riktigt bra och han lyssnade klockrent. Så då gjorde jag tre serpentiner över medellinjen med två byten som blev perfekta. För då var han med mig och lyssnade på minsta lilla grej. Kanon!

Allt som allt ett väldigt bra pass som jag är supernöjd med! Imorrn blir det nog lite mer trail eller liknande. Kul med omväxling ju!

Kommentera inlägget här :