Glider omkring

Sitter på min gula just nu och "motionerar". Bosal och sporrfritt även idag. Kommer vara vår vardagliga outfit i vinter är tanken. John sa en grej som jag verkligen fick mig en tankeställare av: hur många jockeys på galopphästar ser ni med sporrar? Ändå springer de hästarna jävligt snabbt. Svaret ligger så klart i spöet på rumpan. Allt driv ska komma bakifrån. Så jobbar du på marken och så ska du även jobba från ryggen. Själv vet jag att jag håller på för mycket med sporrarna ibland eftersom jag har så korta ben. Så nu åker de av helt istället!

Kommentarer :

#1: Anonym

Oj jag har aldrig tänkt på det sättet med galopphästar, ska också börja rida mer utan sporrar :)

skriven
#2: Jossan

Jag som kommenterade ovan :p

Svar: Haha :)Ja, sen beror det ju på vilken koll man har på sin sporravändning också. Men risken om du ligger på för mycket med sporren hela tiden är att hästen bara lär sig att skita i den helt och hållet. Vill man däremot ha fart så är det bättre att peta på den på rumpan :)
chrissiep

skriven
#3: M i c k i s

jag kan ändå inte påstå att man använder sporrarna för att få hästen att springa fortare... Utan det är ju typ för att vara mindre tjatig med det man säger.
I och för sig så ska man ju inte behöva tjata heller, men ah.. haha :D

Svar: Det blev lite taget ur luften för det han menade var att jockeyn inte väljer att förstärka skänkeln med en sporre eftersom att drivkraften ska komma bakifrån och inte från mitten :) Sen är det ju så som du säger att sporren inte har den tanken men många använder den fel menade John på. T ex så när folk rider lätt så klämmer de om varje gång de ställer sig upp för att de vill ha fart men det resluterar bara i att hästen slutar bry sig om klämmet och då tar folk på sig sporrar för att få mer fart :)
chrissiep

skriven
#4: Emma

Fast sen kan ju inte jockeys använda sporrar heller, är nog lite svårt när de inte ens har hälarna nedanför filten/schabraket. De skulle ju isåfall sporra ryggen? Och visst, farten kommer bakifrån men vi har ju samtidigt LÄRT hästarna att gå när vi använder benen, så... Jag kan förstå med kroppsspråk att det blir fel, koncentrerar man sig och "lägger" energin på mitten så vill man ju flytta hästen, men uppifrån köper jag det inte riktigt. Och som alltid, det finns de som använder sporrarna för mycket, men jag tycker inte man kan räkna dem i det sammanhanget.
Och jag kommer aldrig tro på att det är spöet som ger galopphästarna farten. Visst, det kan precis som sporrarna förstärka, men det är viljan som styr hur fort hästen springer.

Svar: Som skrivet till Mickis, det blev lite taget ur luften. Hela alltet vi pratade om var de som driver i varje steg och tror att de ska få fart när de enda de orsakar är att hästen skiter i skänkeln. Istället då gå på på rumpan eftersom den lärt sig den signalen från marken. Sen talade han även om att sätet måste visa att man vill framåt och inte bara benen. Det här togs upp eftersom många på cliniken hade problem med att få fart på sina hästar och därför satt och skänklade heeeela tiden och inget hände.
Sen tror jag ändå på att det finns en anledning till att de använder spöet på rumpan för fart. Naturligtvis är det ju vilja också men det kopplas ju även ihop med träning att förstå signalen framåt.

Jag tycker endå att man allt för ofta ser folk som sporrar sina hästar för mycket pga att de har använt benen för mycket och gjort så att hästen skiter i dem.
chrissiep

skriven

Kommentera inlägget här :