Energi!

Det är ändå väldigt intressant det här med inlärning och energi i hästen. John pratade om att man även måste få en snabb reaktion om de är det man vill ha. Plus att man ska våga kräva lite mer än vad man kanske egentligen är bekväm med. Hästen lär sig annars inte alltid utan bara tar allt i sin egna takt och gör lite som den vill.

Idag körde jag igen mer look at me game och han flyttade undan bakdelen helt okej åt båda hållen. Jag väntade för att se ifall han skulle börja tugga och slicka sig runt munnen (när hästen tänker och har lärt sig så gör den så, annars har den inte tagit sig till något) men ingenting hände. Så då tänkte jag att kanske det var så att jag krävande lite för lite. Så jag ökade på och bad om att han skulle flytta rumpan fler steg och snabbare. Då fick jag gå på och peta på honom några gånger innan något hände. Han flyttade som innan typ ett två steg i halvfart. Men tillslut fick jag honom att flytta snabbare och mycket längre. Typ trekvarts varv. Då slutade jag och klappade honom på huvudet som beröm. Sen tog jag ett steg tillbaka och nästan direkt så började han tugga och slicka sig runt munnen. Jävligt coolt och roligt när man själv börjar få grepp om saker. Jag har varit alldeles för snäll och vek innan jag måste ta och kräva lite mer helt enkelt.

Kommentera inlägget här :