Tävla bettlöst

Satt och läste storbloggaren Linns inlägg på Dressyrmupparna om en dressyrtävling i Finland som är specialgjord, där ryttarna ska tävla på bettlösa träns och utan sporrar. Det slog mig då att det här med att få/inte få tävla bettlöst är en ganska så stor grej, speciellt för vissa ekipage.

Om jag har förstått det hela rätt så måste dressyrryttare på hög nivå tävla med kandar och inte ens på låg nivå får du tävla på ett helt bettlöst alternativ. Inom hoppning får både ponnyer och hästar över sju års ålder tävla på hackamore. Vill påpeka att jag inte är jätteinsatt i reglerna så om det inte stämmer så säg till!


Inom westernridningen får alla tävla med bosal på E-, D- och C-nivå. När man kommer upp på B- och A-nivå så måste seniorhästar (över sex år) tävlas på stångbett (med enhandsfattning) medans unghästar får tävlas på bosal.

En bosal (nosdelen) med hanger (själva huvudlaget) och mecate (tyglarna)


Personligen tycker jag att det är jättebra att man inom western får tävla på bosal från E- till C-nivå. Att man även får tävla unghästar på bosal i de högsta klasserna tycker jag är enormt bra. Så som jag ser det så är det väldigt vanligt att många människor, oavsett inriktning, använder sig mycket av bettlöst just när hästen är yngre. Att sen då inte få tävla på detta känns ju bara märkligt tycker jag.

I dressyren förstår jag inte riktigt poängen med att helt bannlysa bettlöst, vad är vitsen? Varför får man inte ens tävla med bettlöst på lägre nivåer? Någon form av bra förklaring måste det ju finnas. Finns ju massor av ekpiage som säkert inte kommer 100 % till sin rätta när de tvingas tävla med bett. Tycker det är fult att tvinga folk till saker. Ja, det är klart man kan ju välja att stanna hemma också...

Själv tänker jag rida min nya häst på bosal, tränsbett och stång. Vill ju känna av alla alternativ och känna efter vad som är bäst för oss. Sen vill jag också ha den valmöjligheten, skönt att slippa rida med saker i munnen ibland. Har även ett hemmagjort indianhack som är riktigt roligt att rida på - alltså även det bettlöst.

Vad rider ni på? Vad tycker ni om möjligheten att faktiskt få tävla bettlöst? Någon här som har mer koll på de klassiska grenarna som kan förklara mer?

Kommentarer :

#1: M i c k i s

jag har alltid velat testa Oliwer på bosal! Skulle vara intressant och se hur han reagerar på tävling om jag skulle ha det :)



Men jag rider nog lite olika beroende på vad jag ska göra. Oliwer är så pass förstörd i munnen så det är inget roligt att rida honom på tränsbett. Alltså det går men jag rider hellre på ett stångbett för att slippa ta i honom. Men jag brukar varva mellan stång, repgrimma, hackamore och tränsbett. Kör oftast på de 3 sista alternativen när vi ska rida ut :)



Sjukt bra skrivet inlägg btw!

skriven

Kommentera inlägget här :