Hjälm eller inte

Åh, det här är en svår fråga som berör oerhört många! Vet att det är ett känsligt ämne och som westernryttare kommer jag i kontakt med denna fråga ofta.

Jag är 24 år och ja, jag tävlar i hatt - för det mesta! Inom westernridning så får alla som är 19 år och uppåt tävla i hatt om de vill, det är alltså inget krav. Anledningen till att jag tävlar i hatt är av den enkla anledningen att jag tycker att det är snyggt. Jag tycker att hatten hör till och det ser mycket mer estetiskt ut än vad en hjälm gör.
De gånger jag valt att tävla i hjälm är när jag har tävlat en häst för första gången eller tävlat en unghäst. Oavsett vilken häst jag tävlar har jag dock alltid hjälmen med mig ifall hästen har en "dålig" dag och jag känner att den inte är avslappnad och beter sig som den brukar göra på hemmaplan. Min nya häst som jag har nu är gudasnäll här hemma men jag kommer ha hjälmen på mig på tävlingsplatsen tills jag känner att han även beter korrekt på tävlingsplatsen, han har trots allt aldrig tävlat tidigare. Sen vet jag - det är djur vi handskas med vad som helst kan hända.

Kanske är jag lite annorlunda som tävlar i hatt och som i stort sett alltid rider med hjälm hemma. Borde snarare vara tvärt om. Hemma rider jag med hjälm för att det är trots allt en billig försäkring, hur ful jag än tycker att den är. Ibland kan jag dock rida utan någonting på huvudet, för att det är varmt eller liknande. En sak som för mig dock är väldigt avgörande är att jag försöker undvika att rida hjälmlöst hemma när det finns yngre ryttare med. Hur man än vrider och vänder på det så är det alltid någon som ser vad man gör och som kanske eller kanske inte inspireras av det så jag behöver inte rida så på hemmaplan "bara för att". Jag står fast vid min sak: när du är myndig så får du välja hur du vill göra men tills dess så är det faktiskt någon annan som bestämmer. Om min mamma är med mig när jag rider hemma så skulle jag aldrig få för mig att rida utan hjälm, jag respekterar hennes oro över mig. Vill jag rida utan något på huvudet så kan jag i sådana fall göra det när hon inte ser och vet om det - även fast jag är 24.

Jag är helt klart för hjälm! Det är så enkelt, lika lätt som att ta på sig säkerhetsbältet i bilen - en snabb och lätt försäkring. För den skull är jag däremot inte emot hjälmlöst. Jag tycker att det är upp till varje westernryttare, även dressyrryttare i högre klasser, att tävla i valfri utrustning. Absolut, det finns yngre som ser och kan vilja ta efter men jag tycker ändå att den varlfriheten måste få finnas. Min westernklubb var ute och letade efter platser att hålla tävlingar på och ett ställe kunde vi inte välja eftersom de hade 100 % hjälmtvång. Alltså även om vi arrenderade hela anläggningen en hel helg för oss själva så fick vi inte vistas i ridhuset utan hjälm. Allstå skulle alla då blivit tvugna att tävla med hjälm. Det är inte hållbart på en westerntävling men jag måste säga att det var bra gjort av den anläggningen att verkligen hålla fast vid sina regler.

Det finns så många synvinklar på den här grejen och så många åsikter. Jag väljer i alla fall hatt på tävling och det tycker jag att det ska vara fritt att göra så länge du är myndig. Vad tycker du?

Kommentarer :

#1: M i c k i s

helt rätt!

Rider alltid med hjälm hemma oavsett, skulle inte vilja att någon annan hittar mig med en krossad skalle lixom...



Men så fort jag får kommer jag använda hatt ;)

skriven
#2: Jossan

Det låter klokt!

skriven
#3: Emma

Jag kör på samma princip. Hemma är det endast engelsk-ryttare och fullt med småbarn. Sen att föräldrarna skäller ut mig för att jag brukar "åka" häst ner till hagen utan hjälm och sedan låter sina barn göra samma sak kan jag tycka är lite dubbla budskap... Det gick så långt att jag tog reda på vad som stod i lagen och därefter var det inga problem :)

skriven
#4: Karin - hästannonser för alla

Använder alltid hjälm när jag rider hemma, när jag tävlar hästar jag känner använder jag hatt men nu i höst när unghästen får åka med får hjälmen också det ;)

skriven

Kommentera inlägget här :